SKYDIVEEEEE
Och så kom dagen som vi fruktat... Vi skulle skydivea! Lite lagom nervösa, blev vi vid 11 tiden upphämtade av en limousin och körda till flygfältet. Vi hade bokat 12000 feet men lättövertalade som vi är lyckades dom såklart lura upp oss på 15000 feet + foton och video (ingen billig historia vill jag meddela). Först fick vi se en instruktionsvideo och sedan blev det helt plötsligt vår tur att ta på oss dräkterna, mössorna och glasögonen. Jag var betydligt lugnare där än vad jag trodde jag skulle va, våra kompisar som hoppat dagen innan hade berättat lite som gjorde att vi inte ville bryta ihop och gråta. Sedan fick vi träffa våra instruktörer och kameramän (eftersom vi valde att köpa foto och video) innan det var dags att hoppa in i det rosa (!) flygplanet. Up we go, 20 minuters fantastisk fin flygtur över lake taupo, synd att man inte riktigt njöt utan tänkte mer "vad fan håller jag på med?".
När vi nått 15000 feet öppnas dörren och då inser man att det verkligen är på riktigt. Det är inte mer än 10 sekunder mellan hoppen (tur är nog det för man han aldrig tänka "jag vill inte") så först hoppar Erica ut och sen är det min tur. Man sätter sig med benen dinglande utanför flygplanet, huvudet bak på instruktörens axel, sedan tar det max 3 sekunder innan man faller ut och då tänker man bara "vad häääääänder" och man faller i 200km/h. När man väl fattat vad det är man sysslar med är det den bästa känslan någonsin, typ som att flyga. De 60 sekunder frifallet varar, kändes som typ 10 och helt plötsligt vecklas fallskärmen ut. Det är först då man kan njuta av utsikten, sen fick jag testa och styra fallskärmen lite innan vi landade. Det var det absolut roligaste och sjukaste jag gjort i hela mitt liv.
Angande bilderna sa akte mina glasogon upp over halva huvudet sa bilderna ar sa himla fula, men har far ni se lite i alla fall, enjoy!

I'm going on an adventure
Bara ett par timmar efter vi lämnat Waitimo kom vi fram till ett av de mest spännande ställena på huvudön, Hobbiton! Platsen där de har spelat in delar av sagan om ringen filmerna och hobbitfilmerna, vi fick världens gulligaste guide som visade oss runt. Han berättade att Peter Jackson  (regissören) hade kommit till hans skola och frågat om barnen ville vara med i filmen och spela hobbitar, om hur han som spelar Bilbo är uppväxt på en gata med samma namn som den hobbiton ligger på (ment to be eller?), att de haft folk anställda för att bli kramade och som gräsfluffare, hur de byggde ett träd med 10000 handmålade löv och att trädet kostade mer än en ny Ferrari. Så klart berättade han massor om alla hobbithålor och själva stället. Mot slutet fick vi gå ner till baren där vi även fick en öl eller cider. Det var så himla mysigt där, man ville typ bara flytta in i en av hålorna (dessutom passade dem oss rätt bra i storlek...).

Men på Nya Zeeland gör man inte bara en aktivitet om dagen så bara ett par timmar senare åkte vi till en by för att se hur Māorifolket (ursprungsbefolkningen på NZ) bodde och levde. Hade en jätterolig kväll med massa aktiviteter, framträdande och framför allt god mat!! Vi fick "hangi" till middag, vilket innebär att maten läggs på en varm stenplatta och sedan grävs ner under marken och täcks över. Så himla gott! Kia ora.

Rotorua där vi stannade två nätter var däremot inte så jätteroligt. Eftersom staden ligger i ett tematiskt område gör det att det ryker och pyser lite överallt, men framför allt luktar det så himla äckligt, så som på Island du vet, Emelie?! Annars bjöd rotorua på en snabbutgång, promenader, gratiskonsert och säckpipetävling, här vet man aldrig hur dagen ska sluta. Nu är vi i alla fall i Taupo, men mer om det i nästa inlägg.

Cheers

Vårt resegäng just nu. Erica, Isabelle, Ida, Stina och jag. Dock saknas Klas och Hanna...

Three two one - jump!
Vi lämnade Hot Water Beach väldigt tidigt på morgonen och begav oss söderut mot Waitomo. På vägen stannade vi vid en gammal gruva som var ganska häftig. Vi fick gå en runda där innan vi hoppade på bussen igen. När vi hade checkat in och öppnade dörren till vårt rum blev vi positivt överraskade. Där stod endast två sängar, vilket betydde att jag och Bellis hade ett rum för oss själva! Lyxigt! Det kändes nästan som att bo på hotell ;)
16.15 blev vi hämtade av en buss som körde oss till the legendary black water rafting! Något vi hade sett fram emot!
Vi blev tilldelade våtdräkter, jackor och strumpor i samma material som vi fick kämpa med en stund, samt gummistövlar och hjälm. När vi kom fram till grottan fick vi prova ut en gummiring som vi skulle använda under turen. Efter en kort introduktion var det dags att kliva in i grottan och börja vår resa i mörkret. Det var väldigt väldigt kallt i vattnet trots all vår utrustning, men som vår guide sa, det är bara att vänja sig för det är en del av upplevelsen. Det var väldigt stenigt och ojämnt och på vissa ställen hängde det ner grejer från taket, men vi vandrade på i ett fint led och stötte på olika moment på vägen. Varje gång vi kom fram till ett vattenfall (det högsta var nog 2-3 meter) skulle vi sätta rumpan genom ringen och hoppa baklänges ner i vattnet. Haha detta var den bästa och roligaste delen, utan tvekan!
De gånger vattnet var strömt och tillräckligt djupt flöt vi runt i våra ringar och tittade upp i taket där glowworms lös upp med sitt blåa sken. Där var tusentals glowworms överallt, så himla fint! Vi valde en tur som var ca en timme inne i grottan, och det kände vi var lagom. Det var verkligen en häftig och annorlunda upplevelse!