Always look on the bright side of life
Innan vi lämnade 1770 hängde på på stranden och body boardade lite, käkade kebab och chillade innan det var dags att hoppa på nattbussen som 10 timmar senare skulle vara framme i Airlie beach.

Airlie beach blev inte riktigt som vi tänkt oss och det började med att Ericas väska inte var med bussen när vi klev av, den hade av någon anledning blivit avkastad på ett annat stopp. Ingen större skada skedd dock då den kom med en annan buss ett par timmar senare. Sedan kollade vi in stan, åkte slip and slide ner i poolen på stora uppblåsta flipflops, så jävla roligt och på kvällen blev det firande av Australia day. Riktigt rolig kväll med massa random folk och händelser.
Dagen efter skulle vår 2 dagars segling till Whitsundays ha gått, men eftersom det är storm så ställdes hela skiten in. Första de ställde in på 6 månader, bra tajming... Alla båtar är dessutom fulla till mitten av februari (då vi åker till NZ) så det fanns ingen möjlighet att skjuta fram det heller. Så himla tråkigt då detta var en av de saker jag och Erica sett fram allra mest emot. Men men, lite otur ska man väl ha på en resa också! Det tråkiga är att vi är fast i Airlie beach i 6 nätter och det finns inte speciellt mycket att göra här, vi försöker dock fylla dagarna med läsning, kortspel, shopping, häng, fest, bordpingis och träffa lite nya människor. Igår
tvättade vi våra kläder efter Fraser Island, aldrig förr har kläder varit så smutsiga tror jag, 3 dagar av sand och strand haha... Vi bor på nomads nu och det är rätt mysigt så det är skönt. Vädret är det konstigaste jag har varit med om, det spöregnar ena sekunden, sen är sol i en minut sen regnar det OCH är sol och sen blåser det storm samtidigt. Tydligen väntar de en cyklon i slutet på veckan så vi får väl se om vi kan undankomma den. Vi visste ju dock om att vi skulle resa mot "the wet season" men vi trodde inte att det skulle vara så här illa.

- jag och Erica har lite problem med varandra just nu då jag äter upp min mat typ 15 gånger snabbare än vad hon gör och jag alltid får sitta och titta sen haha (vårt största problem)
- vi har bott i 3 olika rum på detta hostellet vi är nu och om hon i receptionen inte varit så snäll skulle vi bott i 5 olika haha
- igår bodde vi i ett rum med en våningssäng utan stege att komma upp till den övre sängen, det var... intressant haha

Oohh Fraser Island oh oh oh Rainbow Beach
I tisdags började vår tur till Fraser Island, vi hamnade med 4 jättegulliga tjejer från England och två av de mest korkade/elaka (och tyvärr svenska) personer jag någonsin träffat, men vi hängde bara med de från England så det var lugnt. Det hela går egentligen ut på att det finns en ledarbil och sen 3 andra som kör efter. Vi hamnade i ledarbilen, vilken är den enda som har chaufför men det var bara roligt då vi hamnade med härligaste killen med härligaste håret, christos, halvgrek/halvaustralienare. Dag ett var mycket körning och ett stopp för bad i lake mckenzie, det var så himla fint där och det var någon som hittade minisköldpaddor i vattnet också, så söta. På nätterna bodde man i tält mitt ute i ingenstans och man fick inte gå ut ensam för att Australiens giftigaste orm håller till där men också framför allt alla dingos som kan vara riktgt aggressiva. På kvällen hade vi fest på campet och gick ner till stranden och kollade på stjärnorna, har aldrig tidigare i mitt liv sett stjärnor så tydligt eller så många för den delen, galet fint. Riktigt rolig kväll.
Dagen efter åkte vi till en flod, ily river hette det, där man kunde hoppa i på ett ställe (i det 17 gradiga vattnet!) och flyta längs hela floden, himla roligt. Dessutom var vattnet så skönt eftersom det var runt 40 grader och sol ute, samma väder alla 3 dagarna, är himla glad att det var fint och inte regnade istället. En annan sak som var lite kul var att man kunde dricka vattnet direkt från floden och det smakade typ som hemma! Sedan åkte vi till något som hette champagne pools som är pooler som skapats av klippor. Vi åkte också till en utkiksplats där man kunde se hajar och jag såg faktiskt en, tyvärr missade Erica den, men rockor såg vi båda två i alla fall.
Sista dagen fick vi först promenera typ 30 minuter till vi kom fram till en öken typ och i slutet av den låg lake wabby, så himla fint var där! Efter det var det dags att åka tillbaka "hem" till rainbow beach. Helt fantastiska dagar har det varit och jag är så glad att vi träffade dessa tjejerna. Dingo åkte vi med och de rekommenderas varmt!

Just nu är vi i 1770 eller Agnes Water som det också heter, vi bor på ett hostell som heter cool bananas haha. Vi kom hit vid 6 tiden igår och då lagade gormetmiddag i form av pasta med pesto och fetaost haha och sen chillade vi i common roomet. Idag har vi nästan hela dagen här innan vi sätter oss på bussen igen. Om vädret tillåter blir det nog en dag på stranden då denna staden är väääldigt liten.

Home of the crocodile hunter
I Noosa blev det 4 lugna dagar med Miranda som hängde med oss även dit, nu har hon dock lämnat oss och åkt till Nya Zeeland. Vi hängde på olika stränder, åt god mat och ännu godare drinkar. Bodde på ett hostell som hette "flashpackers" och det stämde rätt bra in på oss eftersom vi lyxade till det med mat ute på restaurang ett par dagar! Hostellet var i alla fall jättefint med rosa lakan och skåp hehe, till och med matta och badrum på rummet, lyxigt. En dag gick vi till nationalparken för man ibland kunde se koalor och delfiner, tror ni vi såg några? NEJ, inte en enda. Dessutom så började det spöregna efter vi hade gått cirka 1 timme (hela rundan var ca 2,5 timmar så det var inte direkt lönt att vända om heller). Ganska misslyckad utflykt med andra ord, men man ska göra några sånna också...

Sista dagen åkte vi till Australia zoo och tvärt emot nationalparken var zoot (heter det ens så?) helt fantastiskt! Man fick klappa getter, kängurus och koalor och sen fanns det såklart massa andra djur som inte var lika lämpliga att klappa som tigrar, krokodiler (ganska självklart eftersom det är/var Steve Irwins zoo), noshörningar och dingos mm. Se där i princip hela dagen innan vi åkte tillbaka till Noosa för en sista natt. Ska försöka få upp lite bilder om typ en vecka då vi antagligen kommer få någon extra dag i airlie beach. Så länge får det bli en mobilbild...