Det er før vilt
Efter Fiji kan jag säga att vi är ganska trötta på att åka båt, men vad gör det när varje gång man går av kommer fram till ett helt underbart ställe? Vår femte ö blev snabbt vår favorit, vi bodde på ett ställe som hette Mantaray Island resort, öns namn var tyvärr alldeles för långt för att komma ihåg. Första kvällen blev vi överraskade med 4-rätters middag, lyx för backpackers som oss, dessutom fick vi bästa sällskapet iform av två danska killar och två norska tjejer som vi hängde ihop med resten av tiden på ön också. Det roliga var att vi halvt förbjöd engelska så det blev en härlig kväll med lagom många missförstånd på svenska, danska och norska. Fijidans blev det också, till och med så mycket att det gick hål i golvet haha.

Dagen efter gick i ett, vi började med snorkling vid två olika rev. Finaste snorklingen var precis vid stranden där vi bodde, galet! Efter det slappade vi lite vid stranden och förundrades över hur vattnet faktiskt kunde vara så fint?! Lätt den finaste av alla öar vi besökt, kristallklart vatten och lång, vit strand. Jag och Erica var inte sena och vara med när volleyboll var nästa sak som stod på schemat. Efter någon timmes spel med galna fijianer åkte vi ut på sunset tube cruise. "Vad är det?" tänker ni kanske då, jo, först fick vi alla var sitt stort uppblåst gummidäck. Sedan åkte vi ut med båten och hoppade i våra däck och flöt omkring medan vi tittade på solnedgången, så himla mysigt!! Kallt kanske ni tror eftersom det var på kvällen, men på Fiji blir det inte kallt, punkt. Vattnet är runt 33 grader och det känns mer som att simma i ett badkar än ett hav, tur att det är så varmt i luften så det blir lite skillnad i alla fall. När vi kommit tillbaka och ätit vår 4rätters middag (igen!) hade vi limbotävling, spelade beerpong och hade rugbymatch. En helt vanlig dag på Mantaray!

Det var med stort vedmod vi lämnade Mantaray för att åka till Beachcomber och vår sista natt på öluffen. Den ön har jag inte så mycket att säga om då den inte kändes så originell och eftersom vi kom från vår favis ö blev vi lite besvikna. Men en trevlig kväll med gott sällskap och lekar avslutades huvuddelen av resan till Fiji ganska bra. Det blev en snabbvisit i Nadi och ett tårfyllt hejdå innan jag och Erica hoppade på planet till Auckland, där vi är nu, men det är en annan historia.

VINAKA FIJI

PS. Jag vet att ni älskar mina mobilfoton av kameraskärmen, därför bjuder jag på några till

On Fiji time
Naviti island blev vår tredje ö att besöka, här var vi riktigt lata och tog oss inte ens ut på en utflykt. Poolen och solstolarna dög i två dagar. Det enda vi gjorde var och lära oss öppna kokosnötter och hur man gör kokosmjölk och så fick vi så klart provsmaka kokos också, nomnom.

Den fjärde ön och den vi just nu sitter på färjan ifrån var tavewa island, den nordligaste ön på resan, belägen i den finaste blue lagoon region. Alltså omgivningarna här är så fina att det inte går att beskriva, utan tvekan det vackraste stället jag varit på. Kvällen började med att vi fick plocka ihop alla grejer till vår egen wok och sedan lagade de den framför ögonen, det.var.så.gott, nästan värt ett eget inlägg haha. Sedan blev det sång och mys innan hotellet gjorde det sjukaste "skämtet" jag varit med om, men det blir för klyddigt att ta hela den historia här.... Igår åkte vi först till sawailu caves, en grotta där man kunde bada, sen kunde man simma genom en tunnel under vatten för att komma till ytterligare en grotta, lite läskigt men sjukt häftigt! På eftermiddagen åkte vi ut till the blue lagoon för lite snorkling. När jag hoppade i så var det typ 200 småfiskar runt mig, fick nästan panik och höll på att hoppa upp i båten igen haha. Detta stället var helt fantastiskt, finaste stranden och finaste vattnet. Nu har vi endast två öar kvar innan vi flyger till auckland och stannar där ett dygn (fråga inte varför) innan vi flyger vidare till Dubai.
No hurry no worry
Efter en lite skumpig 4 timmars flygning var vi framme på Fiji och där väntade Miranda på oss, så roligt att se henne igen! Vi åkte till vårt hostel och åt pizza innan vi gick och la oss. Alla som vi pratat med har sagt till oss att försöka lämna huvudön så fort som möjligt, därför åkte vi redan på morgonen, dagen efter, till vår första ö. South sea island, en miniö som tog max 5 minuter att gå runt. Erica som troligtvis blev matförgiftad kvällen innan och mådde inte så bra så medan hon vilade upp sig på rummet intog jag och Miranda vågrätt läge på stranden. Vi hann även med en liten snorkeltur och en promenad runt ön. Hela den ön var så himla mysig och hade världens finaste vatten dessutom var vi bara typ 15 som bodde där. Det vi inte riktigt var beredda på var att det är så så så varmt här!! Ett av de varmaste ställena jag någonsin varit på. Dagen efter åkte vi på en heldagssegling till ön där de spelade in castaway-filmen, sjukt fint var det där. Sedan seglade vi vidare till en liten by där vi fick vara med på kavacermoni (lokal dryck med typ hallunicationseffekt), Miranda testade medan jag och Erica fegade ur. Kavan fick bara 1/5 toasts av Miranda, blä! Efter två dagar på south sea island åkte vi vidare till waya lailai.

När man kommer till en ny ö här så står det alltid någon och sjunger för en och välkomnar en till "your home away from home", det är så himla mysigt. Här fick vi bo i ett mysigt litet hus, typ 1 minut från stranden, lagom tyckte vi. Under de två dagarna (vi har två dagar på varje ö med vårat öluff-paket) på ön låg vi 70% av tiden i hängmattorna som fanns överallt, älskar hängmattor! En kväll var det Fijiafton, då vågade sig även Erica på kavan och så fick vi inhemsk mat och bara äta med fingrarna. Dagen efter var vi och snorklade med hajar, asläskigt men sjukt coolt. De var ca 1 meter långa och simmade jättenära, som tur va åt de inte människor. På kvällen dansade vi tillsammans med alla fijianer och hade bonfire på stranden.