West coast - part one
Dag 1 - Jag hade bokat en busstur upp längs västkusten i Australien så den bussen kom och hämtade upp mig vid 8 på morgonen utanför hostellet. Vi var 20 tjejer och en kille som åkte haha + vår guide. Första stoppet var the pinnacle desert som skulle beskrivas som en liten öken med massa höga stenar. Okej, beskrivningar är kanske inte min starka sida så ni får titta på bilderna helt enkelt. Eftersom avstånden på västkusten är galet stora bestod denna dagen mest av körning med några enstaka stopp som lunch vid havet och en (halv)rosa sjö (de i SA är finare). Eftersom vi låg lite efter schemat blev det inte middag förrän kvart i 9 och ni kan ju bara tänka er hur hungrig jag (och alla andra) var. Jag sov i ett rum med 2 tjejer från Sverige, en från NZ, en från Tyskland och 3 från USA varav 2 från Hawaii (hur coolt?).

Dag 2 - Jag som trodde jag bokat semesterresa trodde fel för redan 5 på morgonen var det dags att stiga upp och åka iväg. Första stoppet för dagen var Kalbarri national park, massa fina gorges och canyons som jag inte har en aning om vad det heter på svenska, om det ens finns svenska ord. Åkte vidare till ”natures window” vilket är typ stenar som har formats som ett fönster, riktigt fint även om flugorna nästan gjorde oss galna. Stannade till vid shell beach som är en av två stränder i världen som bara består av snäckskal, så coolt!! Vi anlände sedan till nattens resort i Monkey Mia. Efter solnedgången och middag åkte vi 20 minuter bort till en stor hot tub och satt där och tittade på stjärnorna. Alltså, aldrig sett så många stjärnor, vi såg till och med mars, saturnus och två andra galaxer! Två av de som åker med på bussen är astronomer vilket är så coolt för de kunde berätta massa grejer om sjärnorna för oss.

Dag 3 - Gick upp vid 7 för att se delfinerna som kommer in till stranden nästan varje morgon. Monkey Mia är så fint, jätteklart blått vatten och palmträd längs hela stranden. Lämnade vid 10 vilket var betydligt bättre än dagen innan och åkte till en utkiksplats. Där råkade vi tyvärr köra över vår lunch hahaha, roligaste som hänt. Jag gick ut först för jag trodde bara vi hade glömt den och ser den helt mosad under hjulet av vår buss. Åkte vidare mot Coral bay där vi övernattade.

Day 1 - I've been dreaming of visiting the West Coast since last time I was in Australia so for the remaining days of the midterm break I had booked a 9-day bus tour up the coast. I got picked up at the hostel at 8 in the morning. We were 20 girls and 1 guy haha + the tour guide. The first stop was at the Pinnacle desert which I really can’t describe so you’re just gonna have to look at the pictures. Since the distances in WA are huge the day was mostly spent on the road except for a few stops to have lunch at the beach and at a pink lake (the ones in SA are prettier though). We had dinner really late and then went straight to bed. I shared a room with two girls from Sweden, one from Germany, on from NZ and three from the States, two of them were from Hawaii (how cool is that?).

Day 2 - I though I was going on a chill vacation but apparently I was wrong because my alarm went off at 5 am and at 6 am we had to leave. The first stop for the day was Kalbarri national park which was really cool with canyons and gorges. After that we went to what they call ”nature’s window” which is basically rocks that have been formed to look somewhat like a window, really pretty even if all the flies almost killed us. Next stop was shell beach which is one of two beaches in the world that only consists of shells. It was so pretty!! At 6pm we arrived to the resort where we were staying for the night in Monkey Mia. After watching the sunset and having dinner we hopped on the bus and drove off to this hot tub in the middle of nowhere. It was only our group there, we did some star gazing which was awesome, we even saw Mars, Saturn, the Milkyway and two other galaxies. Two of the people on the bus are astronomers so they told us all these cool facts about the stars and space.

Day 3 - Woke up at 7 am to see the dolphins that come up to the beach almost every day. This day 4 of the dolphins came up to the beach and some people got to feed them. Monkey Mia was really nice, pretty beach and palm trees everywhere. We left the hostel at 10 which was pretty nice compared to the morning before. We accidently ran over our lunch with the bus this day haha, it was sooo funny. I went out because I thought we had forgot it and found it smashed under the wheel. Oh well, worse things can happen. After that we continued driving until we reached coral bay where we were staying the night.